تستسترون و بدنسازی

تستسورون

اگه اسم ماده ای به نام تستسترون رو خیلی تو باشگاه و جمع های دوستانه ورزشی تون می شنوید و اطلاعات کاملی هم ازش نداری بهش پیشنهاد می کنم به طور کامل این پست رو بخونی تا از این سردرگمی بیای بیرون.

تستسترون یک هورمون و آنابولیک آندروژنی ترشح شده توسط بیضه ها در مردان است و در زنان نیز از طریق تخمدان ها و مقداری نیز توسط غده های فوق کلیوی ترشح می شوند. تستسترون عمدتا هورمون مردانه است. بنابراین در بدن مردان حدود ۴۰ تا ۶۰ درصد بیشتر از زنان تولید می شود. در حالی که بافت عضلانی مردانه و زنانه یکسان است. این هورمون مسئول اندازه و قدرت عضله در مردان می باشد.

هورمون

هورمون استروییدی _ تستسترون

محدودیت در رشد عضلات بدنسازکاران

افزایش عضله در بدن به دو فاکتور اساسی بستگی دارد که یکی وضعیت ژنتیکی منحصر به فرد شماست و دیگری عامل های غیر ژنتیکی از قبیل برنامه ورزشی، تغذیه و غیره است. عوامل غیر ژنتیکی را با برنامه بدنسازی مناسب و داشتن تغذیه سالم می توان بدست آورد ولی محدودیت های ژنتیکی ممکن است از رسیدن به اندازه عضلانی که شما می خواهید جلوگیری کنند. طبق نظر دکتر Len Kravitz در مقاله ای از دانشگاه نیومکزیکو، دانشمند علوم ورزشی، پروتئین های خاصی به نام فاکتور رشد، هورمون رشد، کورتیزول و تستسترون بر توانایی شما در افزایش اندازه عضلات تاثیر می گذارند.

تستسترون و استرس

کورتیزول یک هورمون است که بافت عضلانی را کاهش می دهد. بافت عضلانی جدید تولید می شود و جایگزین بافت قدیمی میشود. با توجه به بیانات دکتر Kravitz، کورتیزول به عنوان هورمونی که باعث از بین رفتن عضلات می گردد طبقه بندی شده است، که اثر متفاوتی در آن نسبت به هورمون تستسترون، انسولین و هورمون رشد وجود دارد، که آن تجزیه بافت به جای ساختن آن است. کورتیزول بدن شما را به استفاده از پروتئین عضلانی برای انرژی و یا تولید پروتئین های دیگر مورد نیاز در بدن شما در طول زمان استرس کمک می کند. مقادیر زیاد کورتیزول در گردش، می تواند رشد عضله را مهار کند، حتی اگر در دسترس بودن تستسترون بهینه باشد.

استرس و میزان بالای کورتیزول مصرف غذا را افزایش داده و موجب بالا رفتن چربی در اطراف ارگان های حیاتی شده که همه این عوامل موجب کاهش تستسترون می شود. جهت حفظ میزان این هورمون لازم، سعی کنید استرس های روزانه تان را کاهش دهید، مصرف غذای کامل و خواب کافی در شب داشته باشد. تستسترون جهت ساخت و حفظ بافت عضلانی در بدن بسیار لازم و ضروری است .

تاثیرات تستسترون در تمرین

وقتی که تمرین می کنید سلول های قرمز خون اکسیژن را به عضلات تحت فشار برده و اسید لاکتیک را از بین می برید. افزایش توانایی عضله برای تحمل در فشار های بالای تمرینی برای بازسازی عضله و ایجاد بافت عضلانی جدید ضروری است. هر چه تمرین شما سخت تر باشد عضلات بیشتر تحت فشار قرار می گیرند پس شما با تمرین های سخت تر به بافت عضلانی بیشتری خواهید رسید. بر اساس یک مقاله که سال ۲۰۰۶ که در “بیو پزشکی” منتشر شده است، گروهی از زنان مصرف کننده مکمل تستسترون، بهبود چشمگیری در قدرت و عملکرد عضلانی نسبت به اندازه گیری های انجام شده قبل از مطالعه به علت افزایش غلظت گلبول قرمز نشان داده شده است. اعتقاد بر این است که تستسترون، تولید گلبول قرمز را افزایش می دهد و به شما این امکان را می دهد که در تمرینات خود سخت تر فشار آورید تا در طول زمان بهبود بیشتری در حجم عضلانی داشته باشید.

سطح تستسترون در بدن

سطح تستسترون

سطح تستسترون در بدن و اثرات آن

سطح تستسترون به طور معمول به عنوان سن افراد کاهش می یابد. طبق آمار مرکز بهداشت سنت جان پراویدنس، سطح پایین این ماده در مردان، سطحی کمتر از ۲۵۰ نانوگرام / دسی لیتر است. تستسترون پایین در مردان جوان معمولا نتیجه یک بیماری ژنتیکی، اشعه یا شیمی درمانی، ترومای بیضه یا تومور غده هیپوفیز است. بعضی از داروها مانند داروهای ضد درد، کورتیزون و استروئید همچنین می توانند باعث کم تستسترون شوند.

 

تحقیقات در مورد بدنسازی و تستسترون محدود به مطالعات نسبتا کوچک میشود، اما اطلاعات موجود نشان می دهد که بدنسازی حداقل در کوتاه مدت، به مقدار کمی تستسترون را افزایش می دهد. مطالعات طولانی مدت در مورد ساخت بدن بیش از حد و اثرات آن بر سطح تستسترون در دسترس نیست. اگر سطح تستسترون کم دارید و نگران هستید که بدنسازی ممکن است باعث تغییرات در تستسترون شما شود، با یک متخصص بهداشت و درمان مشورت کنید.

در پست های بعدی تلاش می کنیم که مواد غذایی که موجب افزایش تستسترون و کاهش و عوارض جانبی تزریق تستسترون را به طور کامل توضیح دهیم.

ما را با دادن نظرات خود درباره پست ها در هرچه بهتر شدن محتوا های سایت یاری کنید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای ضروری علامت دار *

امکان استفاده از <abbr title="HyperText Markup Language">HTML</abbr> تگ ها و ویژگی های: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*