عدم تقارن عضلات و راه کار های رفع آن

عدم تقارن عضلات و راه کار های رفع آن

برای درست کردن عدم تقارن عضلات باید تمرینات خاصی را بر روی قسمت دارای مشکل برای مدتی انجام دهید تا بتواید به تقارن دلخواه دست پیدا کنید. اجازه ندهید عضلاتی نامتقارن تناسب اندام شما را خراب و فیزیک شما را بد شکل کنند. در این پست، تناسب طلایی به نحوه شناسایی و تصحیح این عدم تقارن عضلات خواهد پرداخت.

من به هیچ چیز ترسناک تر از این نمی توانم فکر کنم که وقت بسیار زیادی را در باشگاه برای ساختن اندامی مناسب صرف کنیم اما در نهایت عضلاتی نامتقارن نتیجه کار گردد. این اتفاق ممکن است برای هر ورزشکاری به خصوص بدنسازکاران بیافتد.

در ابتدا شما باید عوامل که باعث عدم تقارن عضلات در بدن می شود را شناسایی کنید و در مرحله بدنی به تصحیح این نامتقارنی یا عدم تقارن عضلات بپردازید. عوامل نامتقارنی را تلاش می کنیم در پست های بعدی ارایه دهیم. ولی در حال حاضر راهکار هایی برای رفع عدم تقارن عضلات ارایه خواهیم داد.

۵ راه برای رفع این نامتقارنی عضلات وجود دارد :

  • تمرین های یک طرفه را انجام دهید(راه کار رفع عدم تقارن عضلات)

رفع مشکل عدم تقارن در عضلات

عدم تقارن بدن

اگر یک طرف از بدن شما قوی تر از سمت دیگر باشد می توان تضمین کرد که در حرکت های که هر دو سمت درگیر هستند و با هم تمرین داده میشوند، طرف قوی تر غالب خواهد بود. برای مثال اگر طرف راست شما قوی تر از سمت چپ باشد آنگاه در بالا آوردن هالتر سمت راست راحتر و سریع تر بالا می آید و فشار به طرف چپ کمتر وارد می شود و باعث بیشتر شدن این عدم تقارن عضلات می شود.

راه حل برای رفع عدم تقارن عضلات عوض کردن حرکات هالتری با حرکات دمبلی می باشد. یعنی به جای زدن حرکت جلو بازو با هالتر می توانید این حرکت را با دمبل و به صورت جدا از هم انجام دهید. این امر موجب مستقل شدن دو طرف بدن نسبت به هم می شود.

با این تغییر اجازه داده اید هر طرف تا حد امکان با فشار تمرین داده شود و فشار حرکت توسط عضله ضعیف تر کم نشود. برای مثال می توان استفاده کرد به جای :

پرس سینه هالتر ——————–/ پرس سینه با دمبل

اسکات با هالتر  ——————–/ لانگ با دمبل

جلو بازو با هالتر ——————–/ جلو بازو دمبل

سرشانه هالتر از جلو ——————–/ سرشانه دمبل پرسی

  • حرکت را با طرف ضعیف تر شروع کنید.

طبیعی است طرفی از بدن که قوی تر از سمت دیگر می باشد بیشتر مورد علاقه ما می باشد. شما بدون آنکه متوجه بشوید و از روی ناخداگاه با طرف قوی تر بیشتر تمرین می کنید و فشار بیشتری میاورید زیرا باعث میشود شما حرکت ها را آسان تر انجام دهید و ای عمل باعث تشدید عدم تقارن عضلات می شود.

هنگامی شما تمرینات یک طرفه را اجام میدهید ناخداگاه با سمت قوی تر حرکت را آغاز می کنید. بنابراین زمانی که شما انرژی بیشتری دارید این انرژی را برای سمت قوی تر می گذارید و سمت ضعیف تر از انرژی کمتری برخوردار است. گاهی ممکن است سمت دوم را حتی به دلیل خستگی ناشی از تمرین سمت دیگر، کمتر تمرین دهید. اگر شما می خواهید که عدم تقارن عضلات خود را تصحیح کنید تلاش کنید همواره با طرف ضعیف تر تمرینات خود را آغاز کنید. راه کار بسیار مناسب برای حل مشکل عدم تقارن عضلات بدن است.

  • اجازه دهید طرف ضعیف تر وزنه ها و تعداد تکرار ها را تعیین کند.

رفع مشکل عدم تقارن در عضلات

تعیین تعداد ست و مقدار وزنه – عدم تقارن بدن

مطابق آنچه در قسمت قبل اشاره شد اگر شما ابتدا طرف غالب و قوی تر را در ابتدا که انرژی دارید تمرین دهید شما با طرف ضعیف تر برای به پایان رساندن حرکت به مشکل برخواهید خورد و در نهایت منجر به بدتر شدن عدم تقارن بدن خواهد شد.

هنگامی که با طرف ضعیف تر شروع به تمرین کردن می کنید شما باید اجازه دهید که طرف ضعیف تر انتها و پایان حرکت را تعیین کند به عبارت دیگر تا حد توان طرف ضعیف تر شما باید حرکت خود را ادامه دهید. برای مثال اگر شما بخواهید ۳ ست با ۸ تکرار جلو بازو دمبل بزنید براساس طرف قوی تر، آنگاه طرف ضعیف تر فقط در ابتدا ۸ و سپس ۶ و ست انهایی را فقط ۴ بار خواهد توانست انجام دهد. این دقیقا دلیلی عدم تقارن عضلات شما خواهد بود.

  • طرف ضعیف تر یا کوچک تر را بیشتر تمرین دهید.

رفع مشکل عدم تقارن در عضلات

ماهیچه ضعیف تر تمرین بیشتر

احتمالا یکی از دلایل عدم تقارن ماهیچه های شما این است که شما کار کردن با برخی از ماهیچه ها و اندام ها را نسبت به سایر ماهیچه ها ترجیح میدهید. در واقع این مشکل بسیار رایج است. دلیل عدم تقارنی بدن با توجه کردن بیش از حد و فشار آوردن به عضلات سینه و قفسه و انجام ندادن حرکات پشت و فشار نیاوردن به ماهیچه های عقبی بدن است. یا اینکه شما به شدت و زیاد تمرین های بالا تنه را انجام میدهید و از حرکات و اندام پایین تنه غافل می باشید.

با یکی از روش های زیر می توانید قسمت های از بدن خود که از دیگر اندام ها عقب افتاده است قوی کنید و به توازن برسانید:

  • افزایش دفعات تمرین(راه کار رفع عدم تقارن عضلات)

اضافه کردن تعداد روز های تمرینی برای عضله های عقب افتاده و یا اگر امکان اضافه کردن روز وجود ندارد اضافه کردن ست های تمرینی در روز همان عضله. برای مثال اگر عضلات عقبی شما نسبت به عضلات سینه و قفسه کوچکتر می باشد می توانید عضلات عقبی را تا سه روز در هفته تمرین دهید تا این عقب افتادگی جبران شود.

اگر شما در حال حاضر ۵ روز در هفته تمرین می کنید و با اضافه کردن یک روز دیگر امکان دارد دچار عضله سوزی و بیش تمرینی شوید بنابراین می توانید عضلات قوی تر را کمی استراحت دهید و فشار تمرین را کاهش دهید تا زمان برای تمرین دادن عضلات ضعیف تر یاز شود. کاهش زمان تمرین عضلات قوی برای حفظ این عضلات کافی می باشد. و در عین حال با افزایش تمرین عضلات ضعیف تر می توانید عضلات خود را به یک توازن برسانید.

  • فشار بر روی عضلات ضعیف را بیشتر کن(راه کار رفع عدم تقارن عضلات)

یکی دیگر از راه های جبران عضلات عقب افتاده، فشار آوردن بیشتر بر روی این عضلات در تمرین ها می باشد. شما می توانبد فشار تمرین را بر روی غضله ضعیف با کاهش زمان استراحت یا افزایش ست ها یا افزایش تکرار ها به دلخواه انجام دهید. هدف از این کار جبران کردن عدم تناسب بدن و رساندن عضلات ضعیف به باقی عضلات می باشد.

  • حل کردن ریشه عدم تقارن بدن

در حالی که هر یک از استراتژی های فوق معمولا باعث کاهش هرگونه نامتقارنی عضلات می شود، اگر مشکل اصلی و علت این نامتقارنی رفع نشود هیچ تاثیری در روند تقارن شما نخواهد داشت.

علت اصلی را از سوالات زیر در بیابید :

آیا به دلیل این است که شما تمرکز در هنگام انجام حرکات ندارید؟

آیا حرکات را به صورت اشتباه یاد گرفته اید؟

آیا شما مشکل حرکتی و انعطافی دارید؟ (به این معنا که توانایی عدم حرکت کامل عضلات و یا عدم انعطاف غضلات رادارید.)

برای مثال اگر شما در یکی از شانه های خود دارای محدودیت حرکتی باشد این امر خود را در حرکات پرس سرشانه و پرس سینه نمایان می کند و باعث انجام غیر صحیح حرکت خواهد شد. همین باعث افزایش ماهیچه یک طرف از بدن نسبت به طرف دیگر می شود.

هنگامی که عضله دارای ضعف را شناسایی کردید، می توانید بر روی بهبود انعطاف پذیری و تحرک در این منطقه کار کنید که پس از آن مطمینا عدم تقارن به مرور زمان از بین خواهد رفت.

سایت تناسب طلایی امیدوار است که بتواند در رسیدن شما به هدفتان در رشته بدنسازی همیار و مشاور شما باشد.

نویسنده : محمدرضا نعیمی

۶ دیدگاه

  1. سینه های من متفاوته یکی بزرگ تر و‌قویتره و بدنمو زشت کرده

    پاسخ
    • admin

      با سلام
      بیشتر عضلاتی مانند سینه و دست دچار عدم تقارن میشود. راه کارها اشاره شده در این پست می تواند این عدم تقارن را از بین ببرد. اما این نکته را در نظر داشته باشید که با افزایش عضلات در ناحیه که دچار عدم تقارن هستند می توانید این عدم تقارن رو به سرعت از بین ببرید. افزایش عضلات مستلزم داشتن تمرین های تمرکزی در آن ناحیه و افزایش روز های تمرین (البته با رعایت نکات گفته شده در پست) میسر خواهد شد.

      پاسخ
  2. سلام من پاهام عضلاتشون باهم فرق دارن حتی استخونش یکیش بزرگ یکیش کوچیک چیکار کنم

    پاسخ
    • admin

      عدم تقارن مطرح شده در این پست مربوط به عضلات می باشد. بسیار بعید هست که استخوان ها دارای عدم تقارن باشند چون در این صورت شما دچار مشکلات حرکتی می شود. با توجه به محتوای پست بهتر است تمرینات پا رو با تمرکز بر حرکاتی که به صورت جداگانه و تفکیکی بر هر پا فشار میاورند انجام دهید. البته در نظر داشته باشید برای رفع عدم تقارن باید بر عضلات ضعیف تر فشار بیشتری وارد کنید که رشد بیشتری نسبت به عضلات قوی تر داشته باشند.
      با تشکر از همراهی ما

      پاسخ
  3. سلام میشه حرکتی را برای عدم تقارن سیکس پک پیشنهاد کنید؟

    پاسخ
    • admin

      با سلام عضلات سیکس پک دچار عدم تقارن نمی شوند. دلیل این مورد این می باد که عضلات شکم یک عضله واحد و بهم پیوسته میباشد و مانند سایر عضلات مانند دست ها یا سرشانه از هم جدا نیستند. شما فقط با تمرین داد عضلات شکم می توانید عضلات شکمی خود را تقویت کنید. در برخی موارد امکان دارد با گرفتن رژیم های مناسب عضلات شکمی واضح تر نمایان بشن و عدم تقارنی کمتری دیده شود.
      با تشکر از همراهی شما

      پاسخ

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای ضروری علامت دار *

امکان استفاده از <abbr title="HyperText Markup Language">HTML</abbr> تگ ها و ویژگی های: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*